HOE en WAAROM werkt Dru Yoga?

YOGA IN DEURNE . NL

Heb jij vaak last van je rug? Net niet genoeg voor de fysio of de huisarts maar wel vervelend? DOE deze korte oefeningen online, kijk hier:

 

 

Je schouders, je nek en je rug dat zijn de plaatsen waar vaak de spanning zich ophoopt.

Meestal heb je een periode last en dan weer een periode niet. Net niet genoeg reden voor een bezoek aan de huisarts. Maar het zou mooi zijn als je er meer grip op krijgt.

Nu is het zo dat heel veel van de Dru Yoga oefeningen hun oorsprong vinden in de rug/ de wervelkolom. (Dru Yoga is de soort yoga die ik geef). Het soepel houden van de rug maakt dat je gehele lichaam weer soepel en energiek wordt. Om uit te leggen hoe dit werkt hier een metafoor:

Stel je voor dat de wervelkolom in de rug is als een snelweg. Bij een snelweg is het de bedoeling dat de auto’s goed kunnen door rijden. Bij een soepele rug is dat ook zo. En als de auto’s goed kunnen doorrijden dan kunnen ze bij iedere afslag moeiteloos naar hun bestemming. Je schouders en armen/handen, je heupen en benen/voeten, je nek je hoofd.

Maar is er nou ergens file, of er wordt gewerkt aan de weg waardoor er maar 1 baan beschikbaar is dan rijden de auto’s langzaam of staan stil.

Nu stel je je voor dat de auto’s zijn als energie. Energie stroomt via je wervelkolom overal heen waar het kan stromen. De wervelkolom is de plek waarmee al jouw lichaamsdelen in verbinding staan. Dus kan de energie soepel en vanzelfsprekend door jouw lichaam stromen, dan blijf je fit en in goede balans. Je kan bewust kiezen voor rust in je week, je doet dingen waar je energiek van wordt, je staat sterk en in jouw kracht.

Kan de energie niet stromen vanwege een zgn file, dan is de kans groot dat niet alles in de juiste balans is. En dan kan je door yoga oefeningen te doen die file zeg maar opheffen. De weg repareren, de versmalling weer breder maken.

Bij mijn Dru Yoga lessen beweeg je rustig en met aandacht. Steeds weer brengen we de aandacht in het hier en nu. Oefeningen waarbij we uitgaan van die rug!

Naast het snelweg-verhaal nu een stukje anatomie van de rug / wervelkolom. De wervelkolom bestaat uit wervels met tussen iedere wervel een: tussenwervelschijf. Deze tussenwervelschijf is als een soort spons.

Vaak hebben we in onze levensjaren een bepaalde manier van lopen, staan en zitten aangeleerd. Meestal niet helemaal keurig en rechtop, zoals dat in de anatomie boeken staat. En doordat we deze houding hebben aangeleerd zijn er dan van die tussenwervelschijven/sponsjes waarbij altijd aan 1 kant het vocht eruit wordt geperst.

tussenwervelschijf-zijaanzicht02                          tussenwervelschijf ongelijke druk

Gezonde tussenwervelschijf                          Tussenwervel schijf op 1 plek belast

De sponsjes verliezen aan die ene zijkant hun soepele werking. Het mooie van yoga is dat je door steeds opnieuw de houdingen mee te doen dat je de wervelkolom en die tussenwervelschijven ( sponsjes) heel rustig aan weer andere kanten op beweegt. Anders dan dat je jezelf hebt aangeleerd. Je beweegt wel zeker binnen jouw grenzen maar je maakt allerlei bewegingen die je normaal gesproken niet maakt. Tijdens de les wordt duidelijk uitgelegd hoe je beweegt en wat de bedoeling is. Deze bewegingen maken jouw rug stap voor stap soepeler.

En zo kunnen dan de auto’s weer door op de snelweg, de energie kan stromen, en voel jij je fit en energiek! Dus ZO en DAAROM werkt yoga!

Behalve de wervelkolom zijn -Bewust de tijd nemen en -Ademen belangrijke aandachtspunten bij HOE en WAAROM werkt yoga? kijk daarvoor bij mijn vorige BLOG 🙂 Nieuwsgierig naar het verschil tussen yoga en fysio? Volgende BLOG meer !

Om dit BLOG af te ronden nog wat tips voor thuis als je rugklachten hebt:

Zitten:

Zorg als je zit dat je rechtop zit. Span je buikspieren lichtjes aan. Schouders ontspannen. Een kussen(tje) in de onderrug kan helpen.

Liggen:

Bij het liggen moet de wervelkolom de natuurlijke vorm van een soort van S hebben. Is dit bij jou niet het geval? Als je op je rug ligt, dan helpt het om een kussen onder de knieën te leggen. Slaap je op je zij? Leg dan een kussen tussen de knieën.

Staan:

Om in een gezonde houding te staan moeten je oren, schouders, heupen en knieën op één lijn zitten. Anders wordt de rug teveel belast. Als je lang moet staan, voel dan of je knieën uit het slot zijn, je buikspieren lichtjes aan gespannen en de schouders ontspannen.

Yoga houdt je fit en energiek! Wekelijks samen oefeningen doen? Welkom voor een gratis proefles in Deurne! Aanmelden proefles? klik hier

Meedoen online? korte eenvoudige oefeningen op YOUTUBE, bijvoorbeeld deze mooie serie voor als je door een PERIODE VAN VERANDERING gaat. Duurt maar 4 minunten!

 

Namaste Sanne

{ Alle aangeboden oefeningen kun je meedoen, op eigen risico. Sunrise Yoga is niet aansprakelijk voor evt letsel. }

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *