Beweeg en Adem … met uitleg

Zeurende pijn in je onderrug? Of heb je slecht geslapen? In 3 minuten kun jij je beter voelen. De oefeningen staan nu online!

Ook als je vaak piekert. Of bij periodes van veel verandering. Hartkloppingen, huiduitslag. Op heel veel problemen brengen zelfs deze korte yoga oefeningen je bij een antwoord. Je rug wordt weer soepel, je kunt energiek je dag beginnen, je maakt bewuste keuzes en gaat minder piekeren. En hoe werkt dit dan? Hoezo werkt yoga bij veel problemen? Hieronder een korte poging dit uit te leggen.

WAAROM en HOE werkt yoga?

Vaak zijn we bezig met meer dingen tegelijk. De werkdruk is hoog. Velen voelen zich gejaagd. Sociale media maakt het er ook niet makkelijker op, 24/7 toegankelijk. Grenzeloos als je jezelf hierin niet disciplineert.

Voor je het weet ga je door en door. En nog kom je tijd te kort. Bewust de tijd nemen voor wat je doet bevordert je gezondheid.

In ons denken zijn we vaak al drie stappen vooruit. Terwijl het te doen is in het hier en nu.

De yoga oefeningen brengen je aandacht in het hier en nu. Je werkt bewust aan de juiste lichaamshouding en neemt de ademhaling hierin mee. De combinatie van adem en bewegen maakt dat de latente energie weer vrij komt. (latente energie: energie die vast zit ergens in je lijf weer laten stromen).

De ademhaling is een belangrijk aandachtspunt bij yoga. Het ademhalen gaat eigenlijk vanzelf. Je longen vullen zich met lucht. Daarvoor hoef je niets te doen. Wat je kunt leren is HOE jij het meest ontspannen adem haalt. En dan niet heel goed je best gaan doen maar juist leren om je ademhaling de ruimte te geven.

Probeer dit maar eens op een rustig moment thuis. Ga zitten op een stoel of een kruk en voel wat er gebeurt op een inademing. Voel de lucht die je longen vult, waardoor je iets meer recht op komt te zitten. Dan de uitademing, het lichaam wat iets in elkaar zakt. Schouders omlaag. Na die uitademing wacht je even…en voel hoe je lijf zich weer vanzelf vult met lucht. Weer zit je iets meer rechtop.

Wordt je bewust van dit verschil. Je forceert niks. Je observeert. Als je dit een aantal keer gedaan hebt, probeer dan eens anders te zitten. Hoe zit jij het meest gemakkelijk? Hoe kun je jouw lichaam de ruimte geven om te ademen? Misschien een kussentje in je onderrug? Of misschien wil je liever even liggen op de bank? Je neemt een aangename houding aan en opnieuw..observeer HOE je ademt. Merk opnieuw dat de ademhaling vanzelf gaat. In en uit. Steeds weer opnieuw.

Yoga komt steeds meer in beeld. Maar nog steeds zijn het vaak ONMOGELIJKE HOUDINGEN die prachtig gefotografeerd de revue passeren. Terwijl ….het niet gaat om de uiterlijke prestatie, het gaat om de innerlijke bewustwording.

Dus het gaat niet er om of jij helemaal tot de grond kunt voorover buigen en je tenen kunt aanraken. Het gaat er om dat je juist bewegend binnen je grenzen jouw lijf weer gaat voelen. En dan echt voelen. De aandacht zakt langzaam vanuit je denken/ je hoofd omlaag. Je voelt hoe je ademt, je voelt je buik. Het gejaagde gevoel maakt plaats voor ruimte en lucht.

En dat is de basis. De start voor verandering. De weg uit het gejaagd voelen.

Ook belangrijk in dit verhaal (waarom en hoe werkt yoga?) is de wervelkolom. Daarover meer in mijn volgende blog 🙂

Dankjewel en tot snel

Sanne van der Hout – Yoga in Deurne – Sunrise Yoga – Yoga online –

Voel jij je nu wat moe of suf? Korte 3 minuten oefeningen voor meer energie:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *